Za roditelje

SPREMNOST ZA ŠKOLU

 Emocionalna priprema djeteta za školu važan je dio pripreme o kojoj ovisi djetetovo zadovoljstvo i lakoća kojom će se uklopiti u novu sredinu. O tome kako se dijete osjeća u školi ovisi i njegova sposobnost savladavanja izazova na koje će nailaziti – socijalnih, obrazovnih i emocionalnih. Da je dijete emocionalno spremno za školu znamo ako se veseli polasku u školu ako bez problema ostaje tamo i spremno provodi većinu vremena u školi. Još jedan pokazatelj je i način na koje rješava moguće probleme – izgubljen pribor, primjedba drugog djeteta, učiteljičin prijekor.

Emocionalno spremno dijete ovakve situacije rješava relativno brzo i glatko bez traume. Ako je dijete općenito zadovoljno i sigurno u sebe, vjerojatno će s lakoćom rješavati probleme i nositi se s promjenama. Lako će se uklopiti u školsku sredinu, čak i ako će se suočavati s problemima. Djeci koja se lako razljute, koja su prestrašena ili nesigurna, vjerojatnije će biti teže, pa će im trebati više pripreme. Bojažljiva ili stidljiva mogu se osjećati tjeskobno ili nesretno čak i ako su potencijalno jako sposobna. Važan dio pripreme za školu je i poticanje emocionalne inteligencije koja uključuje prepoznavanje osjećaja drugih ljudi, razumijevanje razloga njihovih osjećaja i vlastitu sposobnost emocionalnog reagiranja, inteligentno i osjećajno, na emocionalno stanje te osobe. Naravno, važna je i sposobnost razumijevanja vlastitih emocija.

Emocionalno inteligentno ponašanje počinje se razvijati u predškolskoj dobi. Visoko razvijena emocionalna inteligencija čini osobu osjetljivijom prema drugima, dalje osnovu za dobro i iskreno prijateljstvo te pomaže boljem snalaženju na radnom mjestu. Visoko razvijena emocionalna inteligencija povezana je sa visokorazvijenim samopoštovanjem, društvenošću i zadovoljstvom životom općenito. Emocionalno inteligentne osobe rijetko iskazuju agresivno ponašanje. Što sve podrazumijeva emocionalna priprema za školu: ♦ Poznavanje kakav je tip osobe vaše dijete, kakav je njegov temperament, koji su ”okidači” njegovih pozitivnih i negativnih emocija ♦ Upoznajte sebe i partnera, ”okidače” vaših pozitivnih i negativnih emocija ♦ Organizirajte obiteljske aktivnosti na način da se minimalizira mogućnost neželjenih sukoba. To bitno pridonosi uspostavi pozitivne emocionalne klime u vašoj kući. ♦ Koristite nagrade i pohvale da potkrijepite dobro ponašanje, te razmislite o vlastitom roditeljskom stilu. I to će pomoći kreiranju pozitivne emocionalne klime.

Nagrade i pozitivno potkrepljenje pomoći će djetetu da se osjeća dobro i da mu poraste samopoštovanje. ♦ Redovito razgovarajte s djetetom o iskustvima u kojima se pojavljuju određene emocije. Potaknite ga da izražava emocije, stavljajući naglasak na pozitivne. Prihvatite djetetove osjećaje. Pomozite mu da razumije da mu iskazivanje samo negativnih emocija (npr. ljutnje) neće pomoći da se osjeća sretno u okolini koja ga okružuje. ♦ Poučavajte dijete rješavanju problema razgovorom. Podsjetite ga na uspješno rješavanje nekih prošlih situacija i na to kako može iskustva iz prethodnih situacija primijeniti u rješavanju novih. ♦ Unaprijed recite djetetu za neki predstojeći događaj, što i kada će se dogoditi i razgovorom ga uvjerite da će sve biti u redu. ♦ Uvjerite se da dijete ima i da zna da ima emocionalnu podršku u školi.

Susreti i upoznavanje djece s kojom će biti u razredu, prije polaska u školu, dobar su način za to. Dajte djetetu na znanje da ste mu vi uvijek na raspolaganju za razgovor o školi i ako ga nešto muči; i da je učiteljica također uvijek tamo i sprema za pomoć i razgovor.

Više možete pročitati u knjizi ”Pripremite dijete za školu”, H. Likierman i V. Muter, (2007.), Ostvarenje